روند قیمت آهن اسفنجی در ایران
نوشته شده توسط : mehradsteel

قیمت آهن اسفنجی تا الان چگونه بوده است؟

به گزارش کارشناسان اقتصاد، در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با کاهش ۲۳۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۸ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۳۳۳۴ تومان به ازای هر کیلو رسید. این نخستین کاهش قیمت آهن اسفنجی پس از سه هفته افزایش پیاپی است.

حجم عرضه‌های آهن اسفنجی در هفته جاری ۹۲ هزار تن بود که با وجود محدودیت‌های شدید برای سقف ثبت سفارش‌ها، بیش از ۱۳۵ هزار تن تقاضای خرید روی تابلوی بورس کالا ثبت شد و در نهایت آهن اسفنجی ۱۸.۷ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد. بالاترین قیمت آهن اسفنجی در معاملات هفته جاری ۱۳۵۹۲ تومان به ازای هر کیلو و مربوط به احیاء استیل فولاد بافت بود.

نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی (با احتساب نرخ میانگین شمش در هفته گذشته) به ۷۱.۲ درصد رسید. آخرین نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی در هند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار اسفنجی جهان، ۷۰.۴ درصد است.

پیشنهاد نویسنده: استعلام قیمت میلگرد ساختمانی

پیشنهاد نویسنده: استعلام قیمت میلگرد کلاف

آهن اسفنجی چیست و چگونه تولید می‌ شود؟

آهن یکی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ‌ترین فلزات در جهان است. کمتر سازه‌ یا کارخانه ‌ای در جهان یافت می‌ شود که در آن فلز آهن یا مشتقات آن استفاده نشده باشد. محصولات نهایی که از آهن تولید می ‌شوند مراحل زیادی را باید طی کنند، زیرا ابتدا باید سنگ آهن به آهن تبدیل شده و سپس با ترکیب شدن با آلیاژهای مختلف، انواع مختلفی از آهن با ترکیبات شیمیایی متفاوت و با درجه استحکام و همچنین مقاومت های متنوع تولید می‌ شود.

میلگرد st37 را ‌می‌توان به عنوان یکی از محصولات آلیاژی فولاد نام برد. نوعی محصول از سنگ آهن به نام آهن اسفنجی وجود دارد که جایگزین آهن قراضه بوده و برای تولید محصولات آهنی و فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

آهن اسفنجی

منظور از آهن اسفنجی چیست؟

زمانی که اکسیژن از سنگ آهن به صورت بی واسطه حذف می‌ گردد، آهن اسفنجی که به آن گندله متخلخل هم می‌ گویند تولید می‌ شود. عملیات تولید آهن اسفنجی طی احیای مستقیم آهن یا Direct Reduced Iron بدون اینکه سنگ آهن ذوب شود انجام می ‌پذیرد. محصول آهن اسفنجی که به صورت گلوله ‌های کوچک است دارای شکل ظاهری متخلخل بوده و به همین جهت به آن اسفنجی می ‌گویند.

آهن اسفنجی بعد از اینکه ذوب شد در طی فرآیند ریخته ‌گری به سه محصول شمش، تختال (اسلب) و میلگرد تبدیل می‌ شود که این سه محصول برای مصارف مختلف به کارخانجات ارسال شده و در آنجا به محصولات پرکاربردتر دیگری تبدیل می ‌شوند. گندله دارای عیار بسیار بالایی از آهن است و می ‌تواند جایگزین خوبی برای ضایعات آهن باشد. نکته قابل توجه در مورد گندله این است که به آهن اسفنجی اطلاق می ‌شود و معادل آن است.

پیشنهاد نویسنده: استعلام قیمت میلگرد صنعتی

روش های تولید آهن اسفنجی

سنگ آهن به طور کل به دو روش گاز طبیعی و زغال سنگ احیا شده و به تولید آهن اسفنجی منجر می‌ شود. پروسه احیای سنگ آهن با گاز طبیعی به سه روش میدرکس،HYL وPurofer انجام می‌ شود که از میان این سه روش، میدرکس از بقیه پرکاربردتر است. همچنین پروسه احیای سنگ آهن و تولید آهن اسفنجی با زغال سنگ به روش ‌های Jindal DRC و SL/ RN انجام می ‌پذیرد. در این بخش از مقاله به توضیح تعدادی از روش‌ های پرکاربرد تولید آهن اسفنجی خواهیم پرداخت.





:: برچسب‌ها: قیمت آهن اسفنجی , روش های تولید آهن اسفنجی ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: